Voorbereidingen... - Reisverslag uit Assendelft, Nederland van Devon Haarman - WaarBenJij.nu Voorbereidingen... - Reisverslag uit Assendelft, Nederland van Devon Haarman - WaarBenJij.nu

Voorbereidingen...

Door: Devon Haarman

Blijf op de hoogte en volg Devon

28 Januari 2016 | Nederland, Assendelft

Veel mensen hebben mij gevraagd hoe ik dat nou voor elkaar heb gekregen, zo'n stage in het buitenland. Vaak denken ze dat ik echt al jaren bezig ben met het plannen van deze reis, een hypotheek heb genomen om het te kunnen bekostigen en stiekem al vloeiend Papiaments spreek. Nu is dit allemaal niet waar.

Hierbij mijn tips & stappenplan voor een stage in het buitenland:

- Zoek een stagebemiddelingsbureau. Zij helpen je met het zoeken van een stageplek. Vaak is het heel moeilijk om dit zelf te doen vanuit Nederland. Ik heb dit gedaan via Wereldstage. Zij hebben voor mij een stage geregeld, huisvesting gereserveerd en mijn ticket met extra voordelen geboekt. Kost flink wat, maar je bent wel verzekerd van :
* een stageplek met garantie (mocht het helemaal niks zijn of komt het bedrijf z'n afspraken niet na, dan zijn ze verplicht een nieuwe plek voor je te zoeken)
* een vliegticket mét voordelen (ik kan mijn terugreis wijzigen én 40 kilo bagage meenemen. Ik vlieg met Comfort Class want: beenruimte.
* een gereserveerde accommodatie (niks zo vervelend als proberen een huis te vinden in een vreemd land)
* een noodnummer voor als er wat aan de hand is 24/7 te bereiken
* vervoer vanaf het vliegveld naar je accommodatie
* aanvraag werkvergunning
Kosten: Je betaalt je ticket, bemiddelingskosten én huisvesting ZELF. Bij mij kwam dit neer op 790+ 700 + 1054 (dit is huur van 375 en het overige gedeelte is de borg dus dat kan je terugkrijgen als je je huisje netjes houdt.)

- Zorg dat je school het bedrijf goedkeurt. Maak een goed afstudeervoorstel en laat weten dat je pas met het bedrijf in zee gaat als je school het accepteert (je doet dit immers voor school!)

- Check of je recht hebt op een speciale vergoeding, zoals bijvoorbeeld de Erasmus Beurs. Extra centjes voor je reis!

- Check of je zorgverzekering nog geldig is. Mijn zorgverzekeraar Menzis vond dat ik niet verzekerd kon blijven omdat mijn stagevergoeding boven de 150 euro was. Ik heb daarom mijn verzekering tijdelijk afgezegd en een verzekering afgesloten bij Joho ISIS, een internationale organisatie die zich focust op studenten. Het is een reis én zorgverzekering in een. Voor een all-in wereld super dekking betaal je 58 euro per maand. Hiervoor ben je maximaal verzekerd voor zorg, reis en rechtsbijstand.

-Vraag, indien nodig, een paspoort & VOG aan. Check van tevoren of dit nodig is maar voor landen buiten Europa heb je waarschijnlijk een paspoort nodig. Een paspoort kost in de gemeente Zaanstad 67 euro en een VOG 32.

- Zet je OV om in een vergoeding. Zo krijg je 100 euro per maand, want je maakt er toch geen gebruik van. Extra money!

- Regel al het papierwerk (contracten, thuisblijverformulieren, etc.)

- Haal, als je naar een tropische bestemming gaat, zonnebrand en muggenspray in huis! En zorg dat je de juiste kleding meeneemt. Denk bijvoorbeeld ook aan een wereldstekker, omdat het voltage kan verschillen met Nederland.

- Haal kleine maaltijdverpakkingen. Dit klinkt heel raar, maar als je bijvoorbeeld 's avonds laat aankomt en je nog geen auto of iets hebt en je barst van de honger, is het fijn als je bijvoorbeeld even snel een soepje of noedels kan maken. Bovendien, wat je hier koopt hoef je daar niet te doen. Omdat ze veel dingen invoeren, kan het zijn dat je meer betaald.

het is dus best wat werk, maar gelukkig wordt er veel voor je gedaan. Begin er op tijd mee en zorg dat je flink gespaard hebt! En vooral: geniet van de voorpret!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Devon

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 7816

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 17 Juni 2016

Afstuderen in Curacao!

Landen bezocht: