Feliz Karnaval! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Devon Haarman - WaarBenJij.nu Feliz Karnaval! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Devon Haarman - WaarBenJij.nu

Feliz Karnaval!

Door: Devon Haarman

Blijf op de hoogte en volg Devon

09 Februari 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon diaaaaa!

Inmiddels mijn zevende dag op dit prachtige eiland en helaas nog steeds geen internet. Maar dat even terzijde.
Ik heb dit weekend voor het eerst carnaval gevierd. En nee, niet voor het eerst op Curaçao maar voor het eerst sinds.. altijd. (Erg he, I know)

Vrijdag begon de tienerparade waaraan heel veel scholen meededen. De optocht duurde erg lang, maar toen het eindelijk begon vond ik het ook wel heel erg leuk om te zien. Het is, zo hoorde ik van veel Brabanders, echt een groot verschil met carnaval in Nederland. Het is heel kleurrijk en er is veel muziek en dans. Ik wilde graag foto's plaatsen maar omdat ik nog steeds geen internet heb, gaat dat toch wel lastig.

Ik kreeg wel de schrik van mijn leven toen er opeens een oude man neergegooid werd vlak achter mij. Ik had geen idee wat er gebeurd is maar niemand deed iets en keek ernaar. Hij had ruzie met een tienerjongen maar de reden bleef onduidelijk. Ik vond hem heel zielig en heb hem uiteraard wel overeind geholpen. Hij was heel erg overstuur maar niemand zei iets of strafte de jongen dus ik weet nog steeds niet wat er nou gebeurde.

De wijk waar ik stond was niet echt een fijne wijk, maar Jill en Maaike wilde niet lang wachten op de parade. Gelukkig was ik niet alleen. Daarna ben ik naar cafe de Tijd geweest om daar te dansen op (voor mij onbekende) carnavalskrakers.

Zaterdag ben ik samen met Jill (een meisje dat ook op de nieuwestraat woont) naar Mambo Beach gegaan. Dit vond ik echt heel erg leuk. Je krijgt toch meteen zo'n ultiem vakantiegevoel van het zand tussen je tenen en een duik in het verfrissende water. Ook heb ik samen met een paar andere meiden lekker gelunched (lees: een schaal nacho's met gehakt en kaas naar binnen gewerkt). Je betaalt wel 6 gulden entree en 6 gulden voor een strandbedje, maar dan kan je wel gratis een drankje halen. Je betaalt voor bijna alle stranden op Curacao entree, dus dat hoort er hier gewoon bij.

'S avonds ben ik met Linsey en haar familie een drankje wezen doen in Riffort. De naam zegt het al, het is een soort fort met allemaal winkeltjes, restaurantjes en een museum. Op de heenweg was de Pontjesbrug open. Ik had dit nog nooit meegemaakt. De brug gaat niet omhoog maar opzij, hij lag dus aan de andere kant van het water. Als dat gebeurt gaan er gratis veerboten naar de andere kant van het water. In Riffort was er livemuziek en dat was heel erg gezellig.

Zondag was de echte parade van carnaval. Maar zoals het Curacao beaamt, begon de parade niet op tijd. Wij waren er 1 uur en het begon uiteindelijk half 3. Rondom de route hadden veel locals tentjes opgezet of een soort huisjes en deze afgezet als hun terrein. Er waren veel barbecues en stoelen, iedereen had zijn plekje eigenlijk al gereserveerd. Dit vond ik heel grappig om te zien maar ergens ook heel vervelend, aangezien we heel lang moesten zoeken naar een goede plek.

Ik was vergeten mij in te smeren dus sinds die dag loop ik rond als een kreeft. Ik lijk meneer Krabs wel, zo rood ben ik. Het was wel heel gezellig en veel grootser dan de tienerparade. Ze hadden hier meer moeite gedaan in kostuums en er waren ook echte praalwagens. Als ik foto's kan plaatsen dan komen die er snel aan!

Op de terugweg was de weg richting Punda afgesloten. Er stonden agenten die ons de andere kant opstuurden, terwijl sommige auto's wel rechtdoor mochten. Toen de opgegeven weg ook afgesloten was, bevalen ze ons richting Hato (het vliegveld) te gaan. Dat is lachend een uur omrijden. Ik was dus uiteindelijk bij Linsey en haar ouders blijven eten en thuis rond een uur of negen.

Maandag was ik vrij en was er kindercarnaval, maar daar ben ik niet naar toe geweest. Vandaag ben ik begonnen met stage en vanavond is er de lichtjesparade en tevens het einde van carnaval. Ik denk dat ik daar ook even naartoe ga!

Ohjaa, ik kom trouwens vandaag op Paradise Fm! Dat is lokale tijd 13.15 en 18.50 uur. Ook te volgen op de website. Dit is ongeveer 5 uur later in Nederland. Komt dat horen! Mijn item heet de Pontjesbrug.

Tot snel weer! Liefs, Devon

  • 09 Februari 2016 - 22:17

    Paul Haarman:

    Mooie radiostem!

  • 12 Februari 2016 - 07:48

    Gerrina:

    Wat leuk! Zo hoor ik toch elke dag je stem. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Devon

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 7807

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 17 Juni 2016

Afstuderen in Curacao!

Landen bezocht: