Vroem Vroem! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Devon Haarman - WaarBenJij.nu Vroem Vroem! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Devon Haarman - WaarBenJij.nu

Vroem Vroem!

Door: Devon Haarman

Blijf op de hoogte en volg Devon

15 Februari 2016 | Curaçao, Willemstad

Bon dia!

Week 3 is inmiddels aangebroken. Nog... 15 te gaan? 16? Ik weet het eerlijk gezegd niet eens. Gelukkig maar, want als je daar te veel over nadenkt denk ik dat je gek wordt (OMG, nog zooooo lang??)

Ik merk ook dat mijn leven hier steeds meer regelmaat krijgt en ik echt een ritme begin te ontwikkelen. Ik loop 5 dagen in de week stage en in het weekend lig ik te bakken op het strand. Helaas ben ik ook dit weekend weer verbrand, maar ben ik op de verbrandingsschaal geen kreeft maar eerder een... minder rood object. Wel ben ik dit weekend naar een strandfeestje geweest; Zanzibar. Dit was heel erg leuk en gezellig!

Maar er is een grote verandering die deze week anders maakt dan alle andere weken: vandaag ging ik voor het eerst met de auto naar mijn stage! En dat was wel even... wennen. Hoezo, hoor ik je denken. Je hebt toch wel eens autogereden? Dat klopt, maar nog nooit op Curaçao. De regels zijn hier toch een beeeeetje anders dan in Nederland. Daarom besluit ik wat tips te geven voor iedereen die er over nadenkt om naar het eiland te komen en een auto te huren:

Hellingproef: Kun jij of wil je geen hellingproef doen? Kom hier dan niet heen.

Groot licht: Je rijdt op een drukke weg en het begint te schemeren. Wat doe je? Het antwoord op deze vraag is simpel: zet je groot licht aan! Niks leuker dan je medebestuurders te verblinden terwijl je zelf steeds harder gaat rijden.

Snelheid: Dat brengt mij bij het volgende onderwerp; snelheid. Je mag in de bebouwde kom 40 en daarbuiten 60-80. Je ziet dat je de bebouwde kom in rijd. Hoe hard ga je? Dit is eigenlijk een strikvraag, want het antwoord op deze vraag is eigenlijk: 60 of harder. Hoe hard rijd je dan buiten de bebouwde kom? Nog harder.

Inhalen: Dat gebeurt hier met grote regelmaat. Grote verschil: dit kan zowel links als rechts. Want waarom niet toch?

Voorrang: Dit is ook belangrijk: voorrang heb je eigenlijk nooit. Of juist altijd. Er zijn hier wel regels over, maar niemand volgt die eigenlijk op. Kom je van links? Jammer joh. Rechts? Ook pech. Je moet jezelf hier gewoon opdringen en gaan (en hopen dat ze hun rempedaal kunnen vinden) Zie het als een soort Amsterdam 2.0 maar dan eigenlijk veel erger.

Boetes: Krijg je eigenlijk nooit hier. (Hoewel ik denk dat als ze wat flitspalen neer zouden zetten, ze hier echt miljoenen zij het niet miljarden kunnen ophalen).

Stoplichten: Je komt aanrijden en het stoplicht springt op rood. Wat doe je? Helaas, het is niet remmen. Doe je dat wel, dan heb je de grote kans dat een auto achterop je knalt (tenzij je het echt heeeel ver van tevoren ziet) Er doorheen rijden is hier heel normaal.

Deurvergrendeling: Helaas gebeurt het hier vaak dat je beroofd wordt. Doe daarom zelfs tijdens het rijden je deuren potdicht. Op deze manier kunnen ze niet je auto open trekken, jou eruit sleuren, en je beroven. Hoe ze dit ooit gaan doen met de gemiddelde snelheid die iedereen rijdt is mij een raadsel, maar het gebeurd geregeld vaak...

Auto parkeren: Heb je je auto geparkeerd? Haal ALLES en ik herhaal; ALLESSS uit de auto. Mochten ze maar een klein idee hebben dat je iets in je auto hebt liggen, dan tikken ze met gemak een ruitje in. Doe alle deuren op de vergrendeling, haal alles tassen weg en doe de autoradio in het dashboardkastje.

Huren: Doe dit maar liever ter plaatse. Er rijden hier HEEEL veel koekblikken rond, waar je eigenlijk niet eens in durft te rijden. Check ook altijd de voorwaarden; waar ben je eigenlijk voor verzekerd? Dit is ook bij veel autobedrijven minimaal. Ik zit zelf bij StageAutoverhuur en heb dan een prima bak met goede verzekering. Daar betaal je dan wel meer voor, maar better safe than sorry.

Wegen: Over het algemeen zijn de wegen hier wel prima (tenzij je echt in achterstandsgebieden en krottenwijken komt.. maar daar moet je eigenlijk sowieso niet heen) Wel zijn hier heel veel eenrichtingswegen, dus is de heenweg eigenlijk compleet anders dan de terugweg. Maar dat is maar een klein detail. Je kunt hier bijna geen up-to-date wegenkaarten kopen, maar de app Maps.me zou dit moeten oplossen.

Voordat jullie allemaal uit blinde paniek een vlucht boeken om mij te komen redden: alles gaat hier goed. En ik word steeds beter in de hellingproef ;)

Ayooo

  • 15 Februari 2016 - 17:35

    C. V. Andel:

    Wat een verhaal!
    Je hebt het weer beeldend verteld maar doe je wel voorzichtig Devon? x

  • 17 Februari 2016 - 12:48

    Els De Vreese:

    Dag Devon, Van je oma, mijn lieve penvriendin, kreeg ik(eveneens 70-jarige oma!) je eerste blogs doorgestuurd, omdat ze terecht vermoedde dat ook ik hiervan zou genieten. Prachtige en hilarische verhalen over je avonturen op Curaçao. Wat kan jij schrijven! Succes met je stage, geniet van het goede zonnige leven, maar kijk uit voor die wegpiraten! Groetjes, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Devon

Actief sinds 28 Jan. 2016
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 7841

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 17 Juni 2016

Afstuderen in Curacao!

Landen bezocht: